Mikrouzņēmums kļuvis neizdevīgs valstij.

pirksts2Mikrouzņēmuma likuma grozījumi,pirksts3 kas paredzētu aizliegumu atsevišķām profesijām – juristiem, grāmatvežiem, konsultantiem strādāt Mun režīmā nodarīs lielu kaitējumu sabiedrības interesēm. Tā ir apzināta šajā profesijā strādājošo gremdēšana un iznīcināšana, atstāšana bez iztikas līdzekļiem. Pilnīgi noteikti pēc MUN likuma pieņemšanas no pagrīdes iznākušie šo profesiju pārstāvji aizies atkal pagrīdē, plauks un zels “ēnu” ekonomika, jo liela daļa nevis uzdzīvo maksājot MUN, bet IZDZĪVO!

Gribu piebilst, ka nav pieņemams arguments, ka MUN maksātājs var kārtot grāmatvedības uzskaiti pats! Nevajag maldināt cilvēkus, kas tic šādiem apgalvojumiem, ka MUN taču ir mikro un visa uzskaite ir mikro. Šis arguments bija aktuāls fiksētā IIN maksātājiem, kur jau tika ieviesti ierobežojumi profesijām, kuras šo nodokļa likmi izvēlēties nedrīkstēja. Turklāt viņiem bija ierobežojums: fiksētā nodokļa maksātājs var būt tikai fiziska persona, kas nedrīkst pieņemt darbā darbiniekus un var kārtot grāmatvedības uzskaiti vienkāršotā formā, uzskaitot tikai ieņēmumus.

Savukārt MUN maksātājs var būt arī SIA, kas nodarbina līdz 5 darbiniekiem. Tas nozīmē, ka SIA ir jāsagatavo finanšu pārskati (bilance, peļņas vai zaudējumu aprēķins), kas atbilst MK noteikumiem par grāmatvedības un finanšu pārskatu prasībām. Mun maksātājam, kas algo darbaspēku ir jāievēro Darba likuma prasības, kas savukārt prasa zināšanas par spēkā esošajiem tiesību aktiem un īpašas profesionālās iemaņas. Ne katram mazajam uzņēmējam ir laiks, iespēja un vēlme sekot līdzi pastāvošajai likumdošanai.

Pašnodarbinātie grāmatveži, kas MUN saņem ne vairāk kā 720 eiro mēnesī (un bieži vien ir mazāk), parasti sniedz grāmatvedības pakalpojumus tādiem pašiem maziem uzņēmējiem ar ierobežotiem naudas līdzekļiem. Un, ja tādam darba devējam (klientam) būs jāmaksā par grāmatvedi visi nodokļi parastā režīmā, tad viņš:

1) bankrotēs;

2) aizies “ēnu” ekonomikas virzienā, un maksās algu aploksnē;

3) atteiksies vispār no grāmatveža pakalpojumiem, kas novedīs pie nekvalificētas uzskaites un nodokļu aprēķināšanas, tādējādi izvairīsies no nodokļu maksāšanas budžetā.

Lielākie grāmatvedības, audita un advokātu biroji, kas maksu par saviem pakalpojumiem nosaka 100 EUR/stundā parasti neatbilst MUN kritērijiem un savus pakalpojumus sniedz pamatā lieliem uzņēmumiem, kuri nodokļu optimizācijas nolūkos nealgo grāmatvedi ar darba līgumu, bet gan izmanto ārpakalpojumu grāmatvedības firmas. Tā rezultātā ieņēmumi budžetā nepalielinās! Tāpēc ieviest šādus ierobežojumus ir nepareizi. Pareizāk būtu pievērst uzmanību lielajiem uzņēmumiem, kuri var atļauties algot grāmatvedi un maksāt visus nodokļus parastā režīmā, bet fiktīvi optimizē izdevumus, izmantojot mazo grāmatvedības firmu pakalpojumus.

Atstājot likumu esošā redakcijā, šie Mun maksātāji spēs joprojām apgādāt savu ģimeni nelūdzot pabalstus no valsts, nepieaugs bezdarbs un tiks veicināta uzņēmējdarbības attīstība labākas Latvijas veidošanai. MUN ir lielas sabiedrības daļas ieguvums izdzīvošanā nevis uzdzīvošanā no samazinātas nodokļa likmes ieņēmumiem, turklāt valstī nonāk krietni lielāka nodokļu summa nekā tā būtu parastā režīmā. Mun maksātāji darbiniekiem ir ieinteresēti maksāt patieso algu oficiāli nevis kā parastā režīmā attīstīt “aplokšņu” algas. Naivi būtu domāt, ka pārejot no Mun režīma parastā režīmā visi šie maksātāji saglabās algas līdzšinējā līmenī. Algas noteikti samazināsies līdz līmenim, no kura uzņēmējs reāli ir spējīgs samaksāt nodokļus.

VIEDOKĻI!

“Atbildīgos cilvēkus, kas pieņēma šo lēmumu, aicinātu domāt plašāk. Cilvēki reģionos neiedzīvojas uz samazinātu nodokļa likmi un nekropļotu tirgu, kā to apgalvo Finanšu ministrijas Tiešo nodokļu departamenta direktore Astra Kaļāne, bet gan cenšas atrast veidus kā būt ekonomisko aktīviem un nodrošināt savas ģimenes.

A.Kaļāne arī norāda, ka – „Šajā gadījumā, ja mēs paskatāmies uz MUN nozarēm, mēs redzam, ka ceturtā daļa mums ir konsultāciju sniedzēji, juristi un grāmatveži.”

Vai atbildīgās personas ir analizējušas šos datus sīkāk – cik ir katra MUN maksātāja apgrozījums mēnesī, kuros reģinos viņi darbojas u.c. Vai šeit, pretēji A.Kaļānes apgavotajam neizkristalizētos, ka šie uzņēmēji ir MUN mērķa auditorija?Proti, patiesībā tie ir cilvēki, kas kļuvuši par uzņēmējiem, lai nodrošinātu savu iztiku?….” /Skudrina_santa/

“В крупных бухгалтерских компаниях обычно обслуживаются крупные предприятия, мелкие бухи ведут учет у таких же мелких фирмочек и физических лиц. И если сантехник сам зарабатывает 500 евро в месяц, он не будет платить бухгалтеру по 5 евро за одну проводку. Он скорей вообще не будет платить налоги.

Так что крупные и мелкие друг другу – не конкуренты. Как не конкурент сантехник, который ходит по квартирам менять краны и чинить сливные бачки, крупной строительной фирме, которая сидит на миллионных госзаказах. Как не конкурент парикмахер в спальном районе, который стрижет пенсионеров за 5 евро, салону красоты в центре, где цены на стрижку начинаются с 50 евро. Как не конкурент мелкая лавочка в провинции сетевому супермаркету. У каждого своя ниша на рынке.

Если считать налог с микропредприятий искажением конкренции, надо отменять его для всех, а не только для представителей отдельных профессий.” /Maija/ 

lasīt vairāk…..pirksts4

Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija

LRGA_vestule_MUN

             pirksts3

Komentēt